Соціально-культурна програма "Включення"

 

Соціально-культурна програма «Включення» є нашим унікальним творчим проектом соціально-психологічної реабілітації дітей, які пережили травму, що реалізується з 2012 року на базі Центру захисту дітей «Наші Діти».

Програма спрямована на дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, з метою допомогти їм краще пізнати себе та відкрити і розвинути свої художні таланти. Це знаходить своє відображення в ідеї включення, яка передбачає спільну роботу дітей з різних верств суспільства (з і без пережитих травм) та з різними інтересами і талантами, що в результаті дає їм шанс відчути свою значимість, отримати досвід «успішності», реалізувати свій потенціал і можливості.

Програма реалізується циклами тривалістю по 9 місяців та залучає близько 70-100 дітей, підлітків і фахівців. За період існування програми її учасниками стали діти СЖО з Центру «Наші Діти», з «Міста щасливих дітей», БФ «Асперн», учні художніх шкіл, Київської академії танцю ім. Сержа Лифаря, циркової арт-студії «Різома», Броварського училища фізичної культури, дитячого хору «Щедрик», танцювальної школи «Модус-Ніка», ансамблю ударних інструментів «Віват Поділ», жителі Дніпровського та Дарницького р-нів м. Києва. Таким чином ми залучали до спільної роботи дітей з різних верств суспільства: дітей СЖО, їх талановитих однолітків, дітей з повних сімей.  

 

 

 

Психологічний супровід даної програми передбачає проведення психологічної діагностики емоційного стану дітей-учасників на трьох етапах: до початку програми, в середині і по завершенні – для чіткого розуміння динаміки емоційного розвитку дітей, а також впливу участі у програмі на психіку дітей. Очікуваним результатом стало зниження тривожності дітей, підвищення мотивації до діяльності в цілому та досягненню успіху в конкретній справі, більш позитивне світосприйняття, комунікабельність, підвищення самооцінки та впевненості в собі.

До реалізації програми залучаються відомі національні й міжнародні митці, а також спеціальні педагоги і психологи. Спільна діяльність дітей СЖО та професіоналів має позитивний вплив на їх подальший розвиток.

Так, пілотний цикл «Венеція. Місто Надії» 2012/2013 відбувся під патронатом німецького режисера Фолькера Шльондорффа за участі бельгійського хореографа Марка Богартса. Художнім керівником другого циклу «По інший бік сонця» 2014/2015 стала польська актриса, композитор і співачка Олена Леоненко-Гловацька. Кожна з вистав була поставлена на основі ілюстрацій та книг чеського дитячого казкаря Степана Завреля, яку ми обрали з нашими партнерами Spazio Brazza в їхньому Музеї Степана Завреля в Італії.

 

 

 

Перед початком роботи всі викладачі, які працюють з дітьми, проходили підготовчий курс з психологом і художнім керівником проекту. Психолог розповідав про складні життєві обставини, з якими доводилося стикатися дітям, та їх наслідки у психологічному та фізичному стані дітей; надав інструментарій для ефективної роботи. Художній керівник проводив інструктаж з практичних вправ для роботи з дітьми, роз’яснюючи значення та вплив окремих вправ та тренінгів у цілому. Кожен з викладачів, спираючись на отримані знання та власний досвід з хореографії, театрального мистецтва, хорового співу та перкусії сформував у процесі роботи свою власну програму для навчання дітей.

У цьому проекті є одна важлива риса, що відрізняє його від роботи терапевтичної групи. Це – завершеність і показ результату глядачам на сцені. Тобто перед педагогами стоять декілька задач: через рух та вправи покращити фізичний стан дітей, сприяти гармонізації їх внутрішнього стану, покращити комунікативні навички та підготувати дітей до вистави.

Таким чином, результати програми були представлені в Національному театрі ім.І.Франка у жовтні 2013 – виставою «Венеція. Місто Надії», та у жовтні 2015 – «По інший бік сонця», під час фестивалю «Арсенал ідей» у травні 2015 (вистава «По інший бік сонця») та у травні 2016 (виступ хорової студії «Наші діти»), під час звітних концертів у Центрі «Наші Діти», участі на творчих конкурсах.

 

 

 

Сьогодні у рамках програми проходять заняття по двом напрямкам: вокально-хоровий спів під керівництвом Альони Асташевої (арт-директор Київського дитячого хору «Щедрик») та гра на ударних інструментах під керівництвом Тараса Мельниченка (керівник ансамблю ударних інструментів «Віват Поділ!»). Хоровий спів допомагає дитині розвинути вміння виражати свою думку, висловлювати свої проблеми через пісню, стати більш впевненою у собі. Гра на ударних інструментах сприяє розвитку креативного мислення, розкриває творчий потенціал. Завдяки основному прийому гри, власне, удару, дитина має можливість спрямувати накопичену внутрішню енергію та негативні переживання у конструктивне русло.

На даний час ми вже розробили методологічно-педагогічну концепцію роботи з дітьми СЖО. Ця концепція допомагає дітям у СЖО побороти агресію, насильство і розлади особистості за допомогою цілеспрямованих занять у сфері мистецтва (музика, танець, акробатика, живопис).

Важливим досягненням програми є те, що діти на власному досвіді мали змогу переконатись у можливості досягнення успіху, що, звичайно, потребувало докладання значних зусиль та подолання різноманітних перешкод. Це сприяло розвитку вольових якостей, підвищенню самооцінки та мотивації досягнення успіху, розвитку вміння оцінювати власні ресурси та ставити адекватні цілі. Досягнуто високого рівня довільності, що є основою подальшого розвитку вольової саморегуляції.